Je vám líto, že sezóna cestování obytňákem pomalu končí? Na dalších řádcích se přesvědčíte, že tomu tak být úplně nemusí...
"Zapíchnout" auto k zimnímu odpočinku je pro řadu z nás logickým krokem před nadcházejícím obdobím. Vypustit vodu, odpojit a demontovat baterie, byla po řadu let rutinní činnost každého karavanisty. S postupujícími technologiemi, kvalitní izolací obytných nástaveb a rozvíjející se infrastrukturou, je cestování obytným automobilem v zimních měsících nejen možné, ale i zábavné. Ovšem za předpokladu, že budete připraveni.
Nepodcenit přípravu
Pokud vlastníte obytný vůz s tzv. "winter packet", máte částečně vyhráno. Jsou to automobily, vybavené na zimní používání přímo od výrobce. Disponují silnější izolací obytné části, jsou osazeny výkonnějším topením, nechybí vyhřívání odpadní nádrže, nebo kombinované vytápění elektřina + plyn. Zde například vůz v naší nabídce. Neznamená však, že s autem bez paketu se nedá kempovat na sněhu a v zimě. Důležitým faktorem je izolace odpadní nádrže, případně montáž vyhřívání tak, aby odpadní voda v nádrži nezamrzla a znemožnila odtok z umyvadla či sprchy. Existují dnes jednak výrobky na míru pro daný typ nádrže, zručný karavanista si zaizoluje nádrž materiálem z metráže.
V rámci vyhřívání lze na nádrž aplikovat topné fólie, které se sepnou automaticky pod určitým teplotním bodem. Stejným způsobem fungují i omotávky potrubí. Jedná se o cenově nenákladné řešení, v řádu několika tisíc korun.
Před výjezdem doporučujeme všechny komponenty otestovat a přesvědčit se, že jste po technické stránce na zimní karavaning opravdu připraveni.
Plyn
Určitě používejte pouze schválené a profesionálně plněné tlakové plynové láhve. Co se samotného plynu týče, doporučujeme provozovat veškerá plynová zařízení na propan. Je výrazně čistší než propan-butan, nevytváří usazeniny ve spalovacím prostoru a hlavně jeho bod zamrznutí je -45st. Celsia. U samotného butanu je to pouze kolem 0st. Celsia. Nemusíme zdůrazňovat, že pro zdárný průběh zimního dobrodružství je potřeba vyrazit s plnými láhvemi. Nám se velmi osvědčily kompozitní láhve Tomegas, pro jejich nízkou hmotnost a třídu bezpečnosti.
Izolace
Paradoxně nejslabším článkem celé izolace obytňáku je kabina řidiče. Tudy se ochlazuje vnitřní prostor největší měrou. Existuje poměrně slušný výběr různých polo či zcela krycích izolačních "oblečků", které z venku zamezují prochladnutí interiéru kabiny. Jednoduchým způsobem se umisťují skrze magnety na karoserii vozu. Méně komplikované a nenákladné řešení spočívá v přehrazení prostoru kabiny a obytné nástavby na míru zhotovenou textilní přepážkou, v krajním případě poslouží rozvinutá deka či spacák. Každopádně doporučujeme tento bod neignorovat, tepelná ztráty jsou v tomto směru opravdu velmi vysoké. Pokud máte podlahu obytňáku izolovanou standardním materiálem, pomůžou eliminovat prochladnutí plochy rozvinuté koberečky, či textilní běhouny.
Elektřina
V zimních měsících je zisk energie ze solárních panelů výrazně nižší, proto je žádoucí upravit i vlastní spotřebu elektrické energie. Zasněžení panelů je dobré tu a tam odmést, případně odmrazit postřikem, auto nenechávat tzv. "vymrznout". Většina rekreačních míst a lyžařských sjezdovek je již dnes vybavena karavanovým stáním s elektrickou přípojkou. Máte tak jistotu, že elektrická energie vám chybět nebude.
Výbava na zimu
Investovat do kvalitního zimního obutí je v tomto směru nutnost. Nespoléhat se jen na funkci celoročních pneumatik M+S, ale zakoupit opravdu kvalitní zimní pneu. Velkým plusem pak jsou zimní řetězy-jejich nasazení si natrénujte doma. Ve ztížených podmínkách na cestě, pokryté sněhem a ledem, to bude o poznání těžší. Lopata, silné lano s hákem na 5 tun je při případných nesnázích k nezaplacení.
Samozřejmě platí i zde, že veškeré vybavení nenahradí zdravý rozum. Proto vjezd kamkoliv pečlivě zvažujte, respektujte dopravní značení a mějte na paměti, že se pořád jedná o dlouhé vozy s vysokým těžištěm, které mají, jako všechny automobily, své limity.
Přejeme krásné podzimní a následně zimní cestovatelské zážitky!!!
Comments